De derde en vierde week

Hallo vriendjes en vriendinnetjes,

Ik laat weer eens wat van me horen, er zijn immers alweer twee weken voorbij sinds het laatste verhaal.

De derde week ging weer gewoon zijn gangetje. Op maandag ben ik maar weer naar de spellenavond gegaan, dat was weer gezellig. En op dinsdag naar de meetup-groep. Deze keer waren er wat minder mensen en was het daarom ook iets minder leuk dan vorige week, maar toch fijn.

Het was de week voor Pasen. Hier in Zweden wordt het iets meer gevierd dan in Nederland. Tijdens het Paasweekend gaan veel mensen weg en zoeken ze familie en vrienden op, om bijvoorbeeld samen te dineren. Ze hebben hetzelfde diner als met kerst. In de winkels is slechts een beperkt aanbod aan chocolade eieren en paashazen verkrijgbaar, in plaats daarvan hebben ze wel veel ander snoepgoed. Ook veel grote kartonnen paaseieren met snoep erin.

Goede vrijdag is een officiële feestdag, waarop veel gesloten is. Op witte donderdag was het echter al redelijk stil op de universiteit. Er werd weinig gepland deze dag, omdat veel mensen toch weg zouden zijn. Ook genoten velen al een verlengd paasweekend.

Van dinsdag tot en met vrijdag was er een studietrip naar Stockholm van de universiteit in Hasselt. Met een aantal klasgenoten ben ik in het Paasweekend eerst naar Kopenhagen gegaan. Op zaterdagochtend heb ik de trein naar het vliegveld genomen, om de acht anderen te verwelkomen en daarna door te reizen naar ons hostel.

In de namiddag hebben we een free walking tour gedaan door Kopenhagen. Toevallig kwam onze gids uit België. Hij liet ons heel wat gebouwen en dergelijke zien in de stad. De zeemeermin hebben we niet gezien. We hadden hier naartoe kunnen gaan, maar het was een eindje lopen en het zou een van de meest teleurstellende toeristenattracties van Kopenhagen zijn. ’s Avonds zijn we in een Italiaans restaurant gaan eten waar we gratis champagne aangeboden kregen. Het eten was lekker, maar de champagne heb ik nog niet gezien.

Op zondag hebben we weer heel wat dingen bekeken in Kopenhagen. Ook ontmoetten we nog een oude bekende van mijn Erasmus-avontuur in Maribor, Slovenië. Ze had haar vriend mee genomen, hij studeerde stedenbouwkunde. Dat was handig, zo kon hij ons mobiliteitswetenschappers tenminste ook nog wat interessants vertellen over Kopenhagen. Ook voor hem was de Deense architect/stedenbouwkundige Jan Gehl een van de goden in de opleiding.

Paasmaandag zijn we naar Tivoli gegaan. Tivoli is het oudste attractiepark ter wereld, in het centrum van Kopenhagen. Het was mooi, maar duur. Zoals heel Kopenhagen trouwens. Allemaal nog een stukje duurder dan Zweden.

Dinsdagochtend zijn we weer naar het vliegveld gegaan, om onze vlucht naar Stockholm te nemen. Eenmaal aangekomen in Zweden voelde het toch een beetje als thuiskomen, ook al heb ik er nog maar drie weken gewoond en was ik nog nooit in Stockholm geweest. Hier begon de studietrip met in totaal een grote groep van maar liefst 66 mensen. Later in de namiddag hadden we een rondleiding door de stad in drie verschillende groepen. Stockholm is een heel mooie stad, verspreid over verschillende eilanden. Het deed echter ook wel wat doods aan soms.

De volgende dag hebben we een bezoek gebracht aan de universiteit van Stockholm. Hier hebben we wat presentaties bijgewoond en de campus bekeken, al viel daar niet heel veel bijzonders aan te zien. ’s Middags hebben we nog wat mooie metrostations bezocht en een bezoek gebracht aan het transportmuseum in Stockholm. Het was een mooi museum, er waren heel wat bussen en trams te zien. We hadden als transportation-studenten zelfs gratis entree.

Donderdag moesten we redelijk vroeg opstaan. Deze dag vertrokken we met een bus naar Norrköping en Linköping. In beide plaatsen ligt de universiteit van Linköping. De campus van Norrköping was erg mooi. Hier kregen we uitleg over het transportonderzoek wat ze aan deze universiteit doen. Op de campus in Linköping hebben we het tunnelstelsel onder de campus bekeken. Alle gebouwen waren met ondergrondse gangen met elkaar verbonden. Zo kon iedereen warm en droog naar alle gebouwen en kon het afval gemakkelijk worden afgevoerd met treintjes. Later konden we nog zelf Linköping bekijken. Het was een mooi stadje, niet heel groot.

Op vrijdag was het studietrip programma afgelopen en hadden we een vrije dag in Stockholm. Ik heb met een paar anderen nog het mooie stadhuis bekeken en we zijn nog naar het Vasamuseum geweest. De Vasa was een groot krachtig houten oorlogsschip dat lang geleden is gebouwd en maar een trip heeft gemaakt. Na 20 minuten varen zonk het al voor Stockholm. Het schip was waarschijnlijk iets te smal voor zijn hoogte. Het heeft 333 jaar op de zeebodem gelegen, voordat het in de jaren ’60 van de vorige eeuw omhoog werd gehaald. Onder andere door het gemengde zoute en zoete water bij Stockholm is het heel goed bewaard gebleven. Nog 98% was in tact. Het was mooi om dit enorme houten schip te zien en het museum had er een heel mooie tentoonstelling rond.

’s Avonds was het tijd voor het volgende deel van de trip. Met zeven klasgenoten ben ik nog even een dagje naar Helsinki gereisd met een cruiseschip. Om 16.30 vertrok hij, en om 9 uur ’s ochtends kwam hij aan (of 10 uur lokale Finse tijd). In tegenstelling tot de rest van Scandinavië was de boot heel goedkoop. De heen en terugreis kostte bij elkaar €5,60 per persoon. We hadden dan een hut voor vier personen. Het was wat krap, maar voor die prijs toch best wel luxe vond ik. Een eigen badkamer, met details als zeep etc. De bedden waren al gespreid en er waren zelfs handdoeken voorzien. Dat is meer dan in veel hostels.

De boten zijn berucht als zuipschepen, we hadden al veel negatief getinte verhalen gehoord. Het viel echter heel erg mee. Ik heb nergens last van gehad. Er waren veel verschillende mensen op de boot. Jongeren, ouderen, gezinnen… Op de heenreis hadden we ook nog buffet erbij geboekt. Twee uur onbeperkt eten en drinken kostte 33 euro. Niet goedkoop, maar met de ticketprijs in het achterhoofd prima te doen. Overigens kreeg ik ’s avonds nog een fatsoenlijk glas cola voor maar twee euro, ik had het veel duurder verwacht.

In de ochtend kwamen we aan in Helsinki. Een van de reisgenoten heeft een tijdje geleden een half jaar gestudeerd in deze stad en kon ons dus wel wat gidsen. Het was erg mooi weer. Helsinki was wel mooi, maar ook niet heel spectaculair. Er waren heel wat mooie gebouwen te zien, maar er was ook veel modernere bouw erbij.

In de avond was het weer tijd om terug te keren met de cruiseboot. De tocht verliep weer goed. In de ochtend kwamen we aan in Stockholm. Vanaf hier heb ik de trein naar Lund genomen. Na een goed verlopen treinreis van meer dan vier uur kwam ik dan toch weer op mijn kamer terecht, moe van een week waarin ik heel veel heb gezien.

Weer back to reality. Stage.

pap

Wat mooi dat je dat allemaal meemaakt Dennis. Weer een prachtig verhaal. Geniet van de komende tijd en we zien elkaar over enkele weken groetjes pap.

Maj

Zo, Dennis, heb je dat er ook al weer op zitten! De tijd vliegt!

Oma

Dennis, wat beleef en zie je toch allemaal! en alweer zo'n toevallige ontmoetingen,(Belgische gids, en oude bekende uit Maribor) wat is de wereld klein, zeggen ze dan, je zou het haast gaan geloven. De foto's heb ik natuurlijk ook bekeken, wat een stedebouwkundige staaltjes! mooi, En de bootreis, niet over de railling hoeven te hangen?? wat wil je nog meer!! en deze week natuurlijk weer aan het werk,moet ook ,anders verleer je dat nog. tot werres.groetjes
O & O

Frank van Mieke en Tim en Dorien oët Bliërick naeve de Maas

Zo, wat een reis! Ik zou de barricaden op gaan om te protesteren tegen het feit dat ze je zoveel kostbare studietijd afnemen met rondreizen over de (Scandinavische) wereld! Tip: het Maagdenhuis schijnt weer vrij te zijn... ;-)
Nog een super tijd gewenst!

oma

Dennis toch!!!! en wij maar werken op De Locht!!! maar zondag toch naar de 30 jarige verjaardag geweest van Cantarello, was ook mooi! groetjes O & O, studeer en geniet verder van Zweden e.o.