Pre-departure

Het is weer zover, Dennis gaat weg. Ruim twee maanden zullen de lage landen van me af zijn. Ik heb besloten om even naar het noorden te vertrekken, naar Lund in Zweden. Hier zal ik mij bezig gaan houden met een stage aan het onderzoeksinstituut Trafik och Väg (verkeer en wegen) van de universiteit van Lund.

Lund is een klein stadje met ongeveer 80.000 inwoners. Het is gelegen in het zuiden van Zweden, redelijk dicht bij de Deense hoofdstad Kopenhagen. Ondanks de beperkte grootte heeft het wel een van de oudste en grootste universiteiten van Scandinavië. Een echte studentenstad...

Vorig jaar heb ik al een semester in het Sloveense Maribor doorgebracht om te studeren, of iets wat daarop leek. Waarom zou ik nu dan weer weggaan? In het eerste masterjaar is er een stage ingepland van 40 werkdagen. We hadden de mogelijkheid om dit in het buitenland te doen. De vorige keer is mijn buitenlandse ervaring goed bevallen, dus durfde ik het wel aan om weer een poging te wagen. Weer een nieuw avontuur, om hopelijk veel van te leren. Ik verwacht wel dat het er heel anders uit gaat zien dan de vorige keer.

Het eerste verschil is dat ik nu alleen zal gaan, wat toch wel anders zal zijn. Bovendien moet ik nu vijf dagen in de week stage lopen, waar ik in Maribor altijd veel vrije tijd had. En ik kom in een voor mij totaal nieuw land. Ik ben nog nooit naar het Scandinavische vertrokken. Al met al toch wel weer een enigszins spannend avontuur voor me.

In Lund zal ik een flat moeten delen met een Poolse man van ongeveer 50 jaar oud, die naar het schijnt weinig Engels kent. Ik ben benieuwd hoe dat gaat zijn. Hopelijk komt alles goed. Ik kan me in ieder geval in het Pools voorstellen.

Maandag zal mijn stage dan echt beginnen. Om 9 uur 's ochtends zou er een vergadering plaatsvinden met al het personeel, waar ik dan ook meteen voorgesteld kan worden. Ik zal onderzoek doen naar het gebruik van elektrische fietsen in Zweden. Wat precies allemaal ga ik nog bespreken.

Morgen zal een vliegtuig van de budgetmaatschappij Transavia.com me van Eindhoven naar Kopenhagen brengen. Vanaf het vliegveld van Kopenhagen is het nog ongeveer drie kwartier met de trein naar Lund, aan de overkant van het water. Daar ontmoet ik een zus van de Bosnische man bij wie ik de kamer heb geregeld, welke weer een zoon van een vriend van een vriend van mijn Zweedse stagebegeleidster is.

Zo zou het moeten lopen in elk geval. We mogen echter niet vergeten dat het morgen vrijdag de 13e is. Gelukkig bracht de Zweedse groep ABBA in 1975 nog het lied SOS uit. Zweeds erfgoed dat misschien van pas gaat komen. Zo niet, dan wachten er twee maanden op me om nieuwe Zweedse zaken te ontdekken. Nieuwe dingetjes, nieuwe weetjes. Er zal vast wat leuks bij zitten.

Ik ben benieuwd.

Dennis

Reacties

Reacties

Oma

Als het flatje, wat je krijgt, maar niet steeds kleiner wordt, net zoals "de zoon van een vriend van een vriend enz.enz," we zullen het allemaal lezen!! Dennis, een mooie en leerzame stage toegewenst. gr. O & O

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!