De zevende week

Deze stageweek begon weer gewoon, zoals bijna elke week. Weinig bijzonders. Op maandagavond maar weer wat spelletjes gespeeld met internationale studenten, want dat is altijd gezellig. Op dinsdag- en woensdagavond ben ik thuisgebleven. Ik had het een beetje gehad met alle activiteiten en wilde eens op tijd thuis zijn. Toen heb ik nog maar wat werkzaamheden voor De Locht verricht.

Op donderdag was het een bijzondere dag: de laatste dag van april, genaamd Valborgs. In Nederland wordt dit niet gevierd, hier wel. Door studenten vooral, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Er zijn natuurlijk ook mensen die gewoon moeten werken, zoals ik.

Toen ik ’s ochtends rond kwart voor acht richting de universiteit fietste zag ik nog weinig bijzonders. Langs de kathedraal zat een mannenkoor aan een lange tafel onder drie partytentjes te zingen. Misschien gingen ze eens vrolijk ontbijten. Op de universiteit was het deze dag vrij leeg, aangezien de meeste studenten feestdag hadden.

In de namiddag mochten we ook wat eerder naar huis, voor het lange weekend met 1 mei, dag van de arbeid. Door het centrum fietsend zag ik veel studenten. Heel veel. Al dan niet verkleed, sommigen nuchterder dan de rest. Bij het stadspark, waar het allemaal te doen was deze dag, stond redelijk wat politie. In het park zou er ’s morgens en ’s middags een grote ‘picknick’ zijn, ’s avonds een groot vuur.

Thuis aangekomen besloot ik ook maar eens een kijkje te nemen in het park. Er zaten nog enkele groepjes studenten, verder was het leeg. Alles wat overbleef was een groot veld vol bergen met rommel. Een enorme groep mensen met gele fluovestjes was bezig met het opruimen van al het achtergelaten afval. En wat zwervers waren aan het stropen.

Terug op weg naar huis ging ik nog even langs de Lidl. Bij de ingang stonden de slimme zwervers gigantische hoeveelheden vers opgeraapte blikjes en flesjes in de statiegeldautomaten te doen. Dat ruimt nog eens lekker op.

’s Avonds wilde ik wel naar het vuur gaan kijken. Ik had met een paar anderen afgesproken. Toen gingen we echter naar de flat van een vriend van iemand en zijn we niet meer teruggekomen. Nu heb ik het vuur nog niet gezien, maar evengoed was het een leuke avond.

Op vrijdag was het de dag van de arbeid en had iedereen vrij. Ik ben maar eens wat gaan rondwandelen door de stad. De arbeidsdemocraten hadden een podium op het plein, verder was er niet veel te zien. Ik ben eens verder gewandeld naar de botanische tuinen van de universiteit. Het was een mooi park. Je kon ook in de kassen kijken met allerlei (tropische) planten en nog wat dieren.

Op zondag ben ik nog naar Malmö gefietst. Het ligt op zo’n twintig kilometer van Lund en het was fantastisch weer, dus perfect om te fietsen. Zo kon ik het buitengebied ook nog iets beter bekijken. Eigenlijk is het niet veel verschillend van thuis, het is enkel nog een stuk leger. In Nederland zouden er meer huisjes of boerderijen te zien zijn. En het landschap is hier net iets glooiender.

Deze keer was Malmö veel mooier dan vorige week, toen het maar regenachtig was. Ik had nu niet meer het centrum bezocht, maar meer wat gebieden eromheen. Er waren nog genoeg mooie parken en pleinen te ontdekken.

Nu nog maar drie weken te gaan, de tijd vliegt voorbij. Eind deze week komen paps en mams eens een kijkje nemen waar ik nu eigenlijk de hele tijd heb uitgehangen…

Reacties

Reacties

oma

Ik vind het jammer, dat we hier in Horst e.o. geen slimme zwervers hebben, dan werd hier dat spul misschien ook opgeruimd, wat die zaatvreiters van div. scholen, niet thuis in de prullenbak durven gooien!!
Ja Dennis Pa en Ma staan volgens mij te popelen, en jij hebt nog 2 dagen om je kamer op te ruimen!!Maar..... jouw kennende!!!
groetjes O & O

Frank van Mieke en Tim en Dorien oët Bliërick naeve de Maas en soms oppe Maas van Wiel van Aevers Lin en Mia van Frens van de bôsstroat

Lege flessen laten liggen voor de minder bedeelden is ook een vorm van liefdadigheid, toch? En als je het vuur nog wilt zien: koop een aansteker.
Nog een paar fijne weken! Ben blij dat het bijna voorbij is want ik hou het lezen niet meer bij ;-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!