De achtste en negende week

Op vrijdag 8 mei kwamen mijn ouders eens op bezoek, een hele week op vakantie in Lund. Alsof er veel te beleven valt. Na mijn stage ben ik die dag dan ook maar naar hen toe gefietst, en we kenden elkaar na twee maanden nog prima.

’s Zaterdags zijn we Ystad gaan bezoeken, een klein maar fijn stadje aan de Zweedse zuidkust. Daarna zijn we doorgegaan naar Ales Stenar, iets meer richting het oosten. Dit is een ovaal van grote stenen, van rond het jaar 600. Het lag er fraai bij, in een kaal graslandschap met een kudde schapen aan de zee. Helaas regende het een klein beetje en waaide het flink. Het nabijgelegen dorpje was ook best mooi. De geur van de visrokerijen gaf een authentieke impressie. Op zondag hebben we nog wat plaatsen meer in het westelijk deel van Skåne bekeken.

Op maandag en dinsdag heb ik natuurlijk weer braaf aan mijn stage gewerkt. Maandagavond ben ik ook nog gewoon naar de gamenight gegaan. Daarna fietste ik nog even naar pap en mam, maar toen ontplofte mijn voorband helaas. Hoe dat precies kon is een raadsel. Dinsdagavond ben ik dan maar met vaderlief naar de bike-kitchen gegaan, hier hebben ze gereedschap om fietsen te repareren en vrijwilligers die hulp kunnen bieden. We konden volledig in de Nederlandse taal worden geholpen. Het scheurtje in de band was gelukkig maar klein en nog plakbaar. Het bleek later echter wel een van de ergste banden ooit te zijn. Met heel wat moeite hebben we hem gelukkig weer kunnen repareren.

De volgende dag had ik een vrije dag genomen, ik had namelijk één of twee dagen meer stage gepland staan dan nodig. Toen ben ik met m’n ouders de trein in gegaan en zijn we de Öresund overgestoken, op weg naar Kopenhagen. Ik had deze stad al gezien, maar in zo’n grote stad is toch altijd wel weer wat te beleven. Het weer was wederom iets minder, af en toe wat zonnig maar veelal grijs, winderig en soms wat regen.

Op Hemelvaartsdag hebben we het openluchtmuseum Kulturen in het centrum van Lund bezocht. Nu was het wel heel mooi weer. Kulturen is een erg mooi museum en er was heel veel te zien. Er waren heel wat grote tentoonstellingen in alle gebouwen. Alles zag er net wat beter uit dan bij De Locht, meestal ging het ook over een veel ouder tijdperk. Er was zelfs een universiteitsmuseum. Dat mag ook wel, in een stad waar de universiteit zo een belangrijke rol heeft gespeeld en nog steeds speelt.

In de namiddag zijn we nog doorgegaan naar Landskrona, aan de westkust. Dit was een leuk plaatsje, met een groot (vreemd) kasteel. Volgens mij hebben ze enkel rare kastelen hier, in Malmö staat ook al zo’n gek ding. In een van de kasteelgebouwen was het internetinstituut van de universiteit van Lund gevestigd. Wat dat in zo’n oud kasteel in Landskrona moet, weet ik ook niet.

Op vrijdag ging ik weer naar de stage en mijn ouders naar huis. Ik had verwacht dat er op deze dag tussen het weekend en Hemelvaart bijna niemand aanwezig zou zijn, maar dat viel goed mee. Ondanks dat de universiteit eigenlijk gesloten was, waren er redelijk wat mensen te zien. Iedereen was verrast. Later in de namiddag waren er wel veel vroeg naar huis.

’s Avonds ben ik nog wat gaan eten met een aantal andere studenten. Toen hebben we nog maar rustig aan gedaan, want we kwamen op het prachtige idee dat we de zonsondergang moesten zien. Na een tijdje zijn we helemaal naar de heuvels in het noorden van de stad gewandeld. Hier had je een heel mooi uitzicht over Lund en omgeving. Je kon Malmö met de hoge toren en de Öresundsbrug goed zien liggen. En de zee en Denemarken ook. De zon ging langzaam onder, helaas verdween hij op het laatst wel achter een wolk. Maar goed, het was mooi. Toen enkel nog zo’n vijf kilometer terug wandelen, maar dat is niet zo erg.

In het weekend heb ik niet heel veel meer gedaan, het zou regenachtig zijn. Op zaterdag ben ik vooral bezig geweest met het installeren van een nieuwe website voor ESN, de organisatie voor uitwisselingsstudenten in Hasselt, en wat andere dingen.

’s Zondags zou het in de namiddag ook gaan regenen, maar dat viel uiteindelijk reuze mee. In de ochtend was het heel mooi weer, toen heb ik nog maar even een wandeling gemaakt. Na de middag was het weer nog steeds goed, de regen kwam nog steeds niet. Toen heb ik ook nog even een rondje door Lund gefietst. Op weg terug naar huis kwam ik mijn stagebegeleidster tegen. Ze ging net in de sporthal naar een volleybalwedstrijd tussen het nationaal team van Zweden en Wit-Rusland kijken, ik mocht wel mee. Haar dochter zat ook al te kijken. Het waren –natuurlijk- allemaal erg lange mannen, het kleintje van het stel was nog 1,80m. De wedstrijd was niet bijzonder spectaculair, maar er kwam wel een vijfde set en toen werd het plots heel erg spannend. Ik heb ook maar voor Zweden aangemoedigd (Sverige! Sverige!), maar het mocht niet baten. Wit-Rusland won.

Nu nog een weekje stage te gaan. Ik heb het meeste wel gedaan, dus ik zal zien wat ik daar nog allemaal voor zinnigs ga doen. Hopelijk kan ik me nog ergens mee nuttig maken. En dan zal het wel zo zaterdagochtend zijn, tijd om terug te keren naar Nederland.

Reacties

Reacties

Frank van Mieke en Tim en Dorien oët Bliërick naeve de Maas en soms oppe Maas van Wiel van Aevers Lin en Mia van Frens van de Bôsstroat in Zjwaame

Geruststellend idee dat je ouders je nog herkenden, want de nieuwe appartementen tegenover oma in Blerick zijn al vergeven.

Nog een fijne laatste week en goeie terugreis, als we mekaar voor die tijd niet meer spreken.

oma

Dus Dennis als je weer thuis bent, is er werk aan de winkel n.l. De Locht gaan verbeteren! waar dit nodig is! of valt dat wel mee denk je? groetjes en tot Pinksteren

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!